Persephone’s granaatappel
Hoofdstuk 2
Een
uitgebreide analyse van de diepere betekenissen
In het eerste hoofdstuk
hebben we gezien dat, ten tijden van de oude Grieken, de tocht
naar de onderwereld - de ontdekkingsreis naar het
onderbewustzijn - niet langer meer werd gezien als een wreed lot
met fatale afloop. Toch is nog veel van het onbewuste onbekend
en daarom gaan we nu een kijkje nemen in de keuken van ons
brein.
Een mens functioneert in het leven van alledag door actief
gebruik te maken van zijn waakbewustzijn. Al kent iedereen ook
van die momenten waarop je aardappelen staat te schillen en
opeens beseft dat je het klusje ongemerkt hebt gedaan, terwijl
je ondertussen met je gedachten ergens anders was. Dit betreft een
soort tussenvorm van waakbewustzijn en het onbewuste.
Ons onderbewustzijn is opgebouwd uit diverse lagen. Het meest
bekend is het persoonlijk onbewuste. Hier zitten onder meer onze
persoonlijke herinneringen, ons defensieapparaat en het
verdringingsmechanisme, opgeslagen van al die zaken die we liever
in onze schaduw verborgen willen houden. Daaronder zit het
collectieve onbewuste waar de inhoud van ons áller bewustzijn
is opgeslagen. Hier komen wij niet direct mee in contact, maar
door middel van onze dromen, sprookjes, kunst, religies en
mythen etc. Hieronder zitten nog een paar elkaar overlappende
lagen waar vrijwel niets over bekend is.
Dat de mens nagenoeg niets van die onderliggende
bewustzijnslagen af weet komt omdat een gewoon mens daar niets
heeft te zoeken. Op enkele diep depressieve mensen
na zijn gekken en mystici de enigen die er mee in aanraking
kunnen komen. Nu vormen deze mensen een te verwaarlozen
minderheid en nog minder van hen bezitten de gave om er iets
zinnigs over te zeggen, of te schrijven.
Je zou over deze lagen kunnen zeggen dat ze het moeras van de
waanzin vormen. Zo ontoegankelijk dat alleen mystici er veilig
doorheen kunnen waden. Deze vormen een aparte categorie daar zij
hun zaakjes, op de bovenliggende lagen, eerst op orde hebben
gebracht. Hetgeen een grote zeldzaamheid is. Aangezien zoveel
diepgang álles vergt van iemand. Dat moet ook wel, want alleen
iemand die zijn kleine 'ik' heeft weten te ontstijgen mag
uit de levensbron drinken.
Als we teruggaan naar de mythe van Inanna's tocht door de
onderwereld zou men kunnen zeggen dat zij niet voor niets een
godin was met een voorbeeldfunctie. Ze ging de tocht niet uit
eigenbelang: zij wilde haar zuster uit de put halen. Dat wil
zeggen weer boven water brengen. Weg uit die duistere,
collectieve waterwereld vol emoties, waar geen licht -
waakbewustzijn/individualiteit - bestaat.
In het verhaal symboliseerde Inanna het leven in de dagelijkse
realiteit van het waakbewustzijn. Pas nadat zij door de poorten
naar beneden begon af te dalen kwam ze in aanraking met diepere
bewustzijnslagen. Vergeet niet dat de godin zeven poorten moest
openen.
Heel beeldend is het gegeven dat zij in het schemergebied nog
samen met haar metgezellen kon gaan, maar dat die stuk voor stuk
moesten afhaken, en naar de dageraad terugsnellen, naarmate de
tocht dieper ging en meer offers eisten.
In feite kunnen alleen de bovenste lagen - het persoonlijk- en het collectieve
onbewuste - met anderen worden
gedeeld. In de mythe werd de trap naar beneden niet voor niets
steeds smaller en het zicht steeds minder. De tocht naar nog
dieper gelegen lagen kan bestempeld worden als de reis door dat
gedeelte van de onderwereld waar het duo Pluto en Persephone
resideren. De plek waar niemand meer een hand voor ogen kan zien
en steeds meer aardse flauwe kul moet worden achterlaten.
Op dit niveau aangekomen voldoet het beeld van een trap naar
beneden niet langer. Dat beeld impliceert dat er nog steeds
iemand is die zelf actie onderneemt. Op deze diepte is het ego
echter aan de vrije val begonnen waarin iemands kleine 'ik'
oplost, zodat er iets beters voor de in de plaats kan komen. In
de volksmond spreekt men over falling in love. Waarmee
gezegd wil zijn dat de liefde pas kan verschijnen als het ego oplost.
Liefde betekent overgave aan iets dat groter is dan het 'ik'.
Deze grootheid kan iemand tot diep in zijn ziel raken en waar
dat gebeurt zal álles wijken. Liefde kan grote offers vragen,
zoals iedereen zal beamen die het brandende vuur van een roeping
heeft voelen branden. Liefde lijkt iemand eerst kwetsbaar en
klein te maken. Maar waar ijdelheid en begeerten verdwijnen
begint de zoete vrucht van de inspiratie - de goddelijke vonk -
tot bloei te komen en hart en ziel in vuur en vlam te zetten.
Alleen moeten er soms, voordat de liefde zoet kan zijn, eerst
bergen worden verzet, of pijnlijke afdalingen tot een goed einde
worden gebracht. Inanna moest op de bodem van de put De grote
plaats beneden zo ootmoedig zijn geworden dat zij in staat
zou zijn om haar grootste levensles te leren. Hetgeen werd
gesymboliseerd door de ontmoeting met Eresighkal, haar onbekende
zuster. Die na de brute afsplitsing, uit pure wanhoop, verwerd
tot de bloeddorstige oerheks. In de mythe moest de godin haar
nobele missie zelfs met de eigen dood bekopen. Waarmee werd
aangegeven dat er helemaal niets van haar oude 'ik' mocht
overblijven. Het offer moest totaal zijn om een verrijzenis
mogelijk te maken.
Gelukkig maar, dat de mens voor zijn persoonlijke groei is
aangewezen op de inhoud van zijn waakbewustzijn en de bovenste
twee lagen van het onderbewuste. Wij kunnen wel veel opsteken
van mythen en sprookjes, en niet te vergeten onze dromen, maar
nauwelijks iets van hetgeen zich op die diepere lagen afspeelt.
Nu zijn mensen, uit pure zelfbescherming, ook huiverig
voor alles wat zich onder de oppervlakte bevindt. Meestal is er
een dramatische aanleiding nodig om wat meer diepgang te
bewerkstelligen. Pas als iemand zich over iets ellendig begint
te voelen, en daar in het waakbewustzijn geen oplossing voor kan
vinden, zal hij noodgedwongen op zoek gaan naar minder
oppervlakkige oplossingen, of antwoorden.
De mens is het zich meestal niet bewust, maar ons bewustzijn
bestaat uit een alles omvattend projectiescherm. Wij bezien
werkelijk álles, zowel onszelf, als het leven om ons heen, door
af te stemmen op dat scherm en op die manier projecteren wij
heel wat af. Eigenlijk is dit besef totaal nieuw voor de
westerse mens. In het oosten was men allang bekend met dit
mechanisme. Zelfs de wijzen van duizenden jaren geleden wezen de
mensen er toen al op dat zij in een wereld van maya leefden.
Een wereld vol illusies waarin men alleen subjectieve
werkelijkheden kent.
Dit hardnekkige mechanisme is er de oorzaak van dat mensen maar
al te gemakkelijk geneigd zijn om de oorzaak van hun ellende op
andermans bordje te schuiven. Wij zijn immers doodsbenauwd voor
hetgeen in onze schaduw huist. Dit komt omdat men van oudsher
heeft geleerd dat daar het slechte zit. Laten we het er
voorlopig maar op houden dat de splitsing tussen goed en kwaad
ons eigenlijk bang voor onszelf heeft gemaakt. Iedereen wil wel de lieve fee zijn, maar niet de heks!
De tragiek hiervan is dat de angst voor onszelf de mensheid
behoorlijk in de problemen heeft gebracht. Mensen die niet
beschikken over voldoende introspectie en relativeringsvermogen,
gaan er namelijk zonder meer vanuit dat zijzelf lelieblank zijn
en dat er met hun niks mis is. Dit soort mensen is overtuigd van
het eigen gelijk en bij hen is altijd de ander schuldig. Dat
leidt niet alleen in de persoonlijke levenssfeer tot problemen.
Er ontstaan vetes en oorlogen door!
Nu komen de meeste onder ons wel op eigen
kracht uit hun problematiek. Door schade en schande hebben wij
geleerd dat we echt niet altijd het gelijk aan onze kant hebben
en vaak compromissen moeten sluiten. Deze worden, in de regel,
met ons volle verstand afgehandeld op de laag van ons
waakbewustzijn. Dit wordt anders als het om echt ernstige zaken
gaat, zoals bijvoorbeeld bij rouwverwerking het geval is.
Rouw kan gaan om een verkeerde partnerkeuze, of een verkeerde
baan. Noem maar op. Meestal valt dat nog wel te hanteren, maar
bij zoiets vreselijks als de rouw om een kind, of een geliefde,
kan het voorkomen dat iemand in contact komt met onverwacht,
duistere kanten in zichzelf.
Heftige emoties zoals verdriet, verlatensheidsangst, wanhoop én
de boosheid om het verraad van de dood kunnen zelfs zo
onverteerbaar zijn dat iemand zelf geen idee meer heeft hoe hij nog ooit
uit zijn rouwproces, of depressie, kan komen. In die fase komt
iemand op het terrein van Pluto/Persephone en zal hij, of zij,
moeten leren dat hetgeen in het duister zit niet op voorhand
iets slechts is waar hij bang voor hoeft zijn.
Bij dit proces kan een therapeut behulpzaam zijn om de ontstane
chaos te relativeren en iemand vertrouwd te maken met de
duistere kantjes van het bestaan. Dat is nodig omdat iemand
alleen ná de verwerking van zijn rouwproces, een stukje wijzer
geworden, weer naar de oppervlakte van het leven zal kunnen
terugkeren.
Nu speelt dit proces zich meestal nog net af op de, tot nu toe,
bekende lagen van het waakbewustzijn en onbewuste. Maar, door
een speling van het lot kunnen sommige mensen nog dieper
wegzakken.
Waar het de gek betreft wordt het dan echt een stuk moeilijker
om zo iemand nog te kunnen helpen en uit zijn put te trekken.
Zeg maar, dat wij nog niet goed hebben geleerd om de taal te
spreken die bij deze lagen hoort. Er is daar ook niet zoveel
taal aanwezig, omdat deze lagen werden gevormd in een dusdanig
vroege fase van onze bewustzijnsontwikkeling dat de mens
indertijd nog nauwelijks over een taallijn beschikte. Daarom
komen hier meestal klanken, kleuren en vormen vandaan. Het is
dan ook opvallend dat gekken zich vaak wel kunnen uiten op een
wijze die bij deze lagen past.
Dit is ook de oorzaak waarom veel gestoorde mensen, ondanks hun
handicap, wel in staat zijn om schitterende dingen te maken.
Denk maar eens aan de interessante kunstuitingen van mensen met
het syndroom van Down.
Deze mensen hebben ernstige problemen met hun zelfbewustzijn,
omdat ze niet over een gezond centrum beschikken. Dat maakt ze
vaak angstig en gek. Daar tegenover staat dan wel dat zij vaak
spontaan zijn, omdat ze niet gehinderd worden door een sterk
ontwikkeld ego. Zeg maar, in bepaalde opzichten zichzelf niet in
de weg zitten. Waardoor ze zich makkelijker kunnen uiten op het
gebied van kleur, klank, dans en vorm. Meestal zijn dat wel
primitieve vormen, maar altijd zijn ze oorspronkelijk en daarom
levendig. Hoewel ook gezegd moet zijn dat sommigen van hen echte
ras-imitators kunnen zijn. (Het was de psychiater Gustav Jung
die ons hierop attent maakte. Hij was een intelligent en
getalenteerd mens die ooit zelf door een proces van gekte ging
en gelukkig wel daarover kon schrijven)
De tweede, uiterst kleine, groep die iets van de
onderliggende lagen af weet zijn mystici (In wezen was Jung
ook een mysticus) welke op enig moment in contact kwamen met
de gekte in, en buiten, zichzelf. Maar daar niet voor
terugschrokken, omdat zij in de kern wél gezond waren. Deze
zeldzame, witte raven gaan door een bewustwordingsproces waar
erg veel zelfverloochening bij komt kijken, omdat hun tocht
dwars door het moeras van de waanzin voert.
Deze mystici ondergaan, in volle bewustzijn, Inanna's tocht. De
reis naar De grote plaats beneden waarbij men steeds meer
flauwe kul moet afleggen om uiteindelijk, op de bodem van de
put, met de essentie van het leven in contact te kunnen komen.
Welke wordt gesymboliseerd als de oerbron met het zuivere water
dat als levenselixer voor lichaam en geest dient.
Echter, voordat iemand tot de oerbron kan worden toegelaten zal
hij nog één ultieme beproeving moeten ondergaan. Voorbij Pluto
en Persephone, in het hart van de onderwereld, huist namelijk de
oerheks en laat nu uitgerekend deze dame de heilige bron
beschermen!
De schitterende
symboliek van dit gegeven gaan we zo meteen uitdiepen. Eerst
lijkt het me goed om te vertellen dat alle mystici die, in het
belang van de mensheid, zover moesten afdalen, ons hebben
meegedeeld dat het moment waarop zij op de bodem van de put
bereikten, het moment was waarop ze met de kern van het bestaan
in contact kwamen. Ieder op eigen wijze hebben zij gezegd dat,
op het moment van hun diepste lijden en grootste
zelfverloochening, zomaar uit het niets, opeens dat bevrijdende
inzicht was waarin alle duisternis oploste. Alle depressie, alle
waanzin, alle strijd en wanhoop, álles veranderde gedurende een
fractie van een seconde in zijn tegendeel.
Als namelijk het moment rijp is waarop alle tegendelen in elkaar
vallen en het heilige huwelijk der tegenstellingen wordt
voltrokken, is dit het grote ogenblik waarop er een kernfusie in
ons brein plaatsvindt waardoor een totaal nieuw
bewustzijnsniveau wordt bereikt.
Het is bijna onmogelijk om ons hier een voorstelling van te
maken. Al valt het proces beter te begrijpen als we het tillen
naar bewustzijnslagen die ons beter bekend zijn.
Denk aan de uitvinder die jarenlang heeft zitten zwoegen op een
bepaalde formule. Ook al is hij steeds in zichzelf blijven
geloven, toch was hij vaak de wanhoop nabij, omdat de oplossing
hem steeds ontglipte. Op zijn niveau was dit ook een vorm van de
strijd met de oerheks. Hij moest namelijk eerst aan zichzelf
voorbij gaan voordat hij de ultieme helderheid kon bereiken.
Een ander voorbeeld, waar we allemaal wel eens mee te maken
krijgen, is zo'n vervelend moment waarop je met iemand over
iemand anders staat te praten en opeens niet meer op diens naam
kan komen. Terwijl je precies weet hoe de persoon er uitziet en
nog vijf minuten tevoren de bewuste naam wel wist. Is het niet
irritant om je suf te piekeren en te merken dat het maar niet
wil lukken? Pas uren later, als het helemaal niet meer nodig is,
schiet zo'n naam dan opeens weer terug in het geheugen.
Kennelijk hebben wij onszelf dan, op de een of andere manier,
geforceerd en zat dat vermaledijde ego ons in de weg.
Probeerden wij niet uit alle macht de bewuste naam te scoren?
Ook dit is een vorm van het gevecht met de wil, oftewel met de
oerheks, die ons ervan weerhoudt de bron, in dit geval het
gezochte woord, te bereiken.
Op ieder kernpunt, en op ieder niveau, van ons bestaan kunnen we
dus in conflict komen met de dame. Waar we haar ook
treffen, in 1ste instantie, zal de confrontatie altijd een bron
van frustraties teweeg brengen en immer weer zullen het lessen
blijken te zijn in het loslaten van uitgerekend die zaken waarin
we ons hebben vastgebeten, of aan vastklampen.
Tegenwoordig experimenteren veel mensen met
bewustzijnsverruimende middelen. Ten onrechte veronderstelt men
wel eens dat drugs zoals L.S.D. mensen in contact kunnen brengen
met álle onderliggende lagen. Iedereen die wel eens zo'n trip
heeft gemaakt is verbluft over de hoeveelheid van psychedelische
beelden waarin men zichzelf bijkans kan verliezen. Soms kan men
gedurende zo'n trip een overstijgend gevoel van grootsheid en
liefde ervaren, maar even zo vaak is er sprake van een slechte
trip; die heel beangstigend kan zijn en in het ergste geval
iemand zelfs waanzinnig kan maken. Toch gaan deze ervaringen
nooit dieper dan uitstapjes door ons collectieve sprookjesboek.
Al hebben de trippers zelf het gevoel dat ze tot op de bodem
zijn gegaan.
In het land der blinden is nu eenmaal alleen eenoog koning!
In therapeutisch opzicht kan zo'n trip nuttig zijn, omdat het
iemand in contact kan brengen met zijn diepst verborgen
trauma's. Inderdaad kan iemand tijdens zo'n sessie wel eens
spoken elimineren die het leven tot een hel maken. Zo werkte
wijlen professor Jan Bastiaans met L.S.D bij mensen met een
zwaar oorlogstrauma. Mensen die getroffen werden door dit soort
indrukwekkende traumata zijn, door de alles overweldigende
ervaring, en de grote schaal waarop de catastrofes plaats
vonden, zowel op de persoonlijke laag als op de collectieve laag
geraakt. Daar kan een paardenmiddel als L.S.D functioneel bij
zijn en verlichting brengen.
Dit ligt anders voor de tripper die uit pure nieuwsgierigheid
ook wel eens wat wil uitproberen. Zulke mensen vertellen heel
vaak dat zij, onder invloed van een of ander middel, ervan
overtuigd waren geweldige dingen te maken. Als ze de creaties
dan de volgende dag terugzagen bleek het niks bijzonders te
zijn.
De bewustzijnsverruiming van een chemisch pilletje, of
paddestoeltje is nu eenmaal niet gebaseerd op een natuurlijk
bereikt hoger bewustzijn en stelt eigenlijk niets voor. In ieder
geval is het een illusie om te denken dat iemand onder invloed
van drugs een instant staat van verlichting kan bereiken. Zo
iemand is niet, door schade en schande, aan zijn kleine 'ik' ontstegen.
Hij heeft er, in de verste verte, geen benul van wat de
confrontatie met de oerheks, die de zuivere bron bewaakt, in
werkelijkheid inhoudt.
In de astrologie wordt de oerheks soms Lilith genoemd. In de
christelijke mythe van het scheppingsverhaal was Lilith de vrouw
waar Adam eerst zijn zinnen op had gezet, maar waar hij niets
mee kon aanvangen omdat zij veel te vrijgevochten voor hem was.
Op dat ene appeltje na voldeed de meer serviele Eva beter aan de
wensen van haar heergemaal. Dit is een van de zeer summiere
aanwijzingen die de bijbel geeft voor het tijdperk van de
oermoeders. De vrouwen die nog niet ondergeschikt waren gemaakt
aan de man.
Op zich is dat niet vreemd. Met alle consequenties van dien,
zoals behoorlijk wat geschiedvervalsing, werd de bijbel
geschreven gedurende de lange periode waarin de grote omkering
van het matriarchaat naar het patriarchaat in volle heftigheid
was losgebroken.
De bijbel is een boek met veel schone en tijdloze wijsheden,
maar het is wel een product waarin het mannelijk verstandsdenken
werd opgevoerd als de enige bron van wijsheid.
Neem het fenomeen van de christelijke duivel. Een mannelijk
wezen met trekjes die vooral worden toegeschreven aan vileine en
slechte vrouwen: de Lilith's, zogezegd!
Het zogenaamde eten van de boom van kennis zette het hele
subject/object denken in gang. Deze omslag bracht met zich mee,
dat het vanaf die tijd zaak werd om het goede te behouden en het
slechte af te zweren en daar hoorde natuurlijk nieuwe symbolen
bij. Zoals Cherubijnen en Serafijnen. Wijze, zij het mannelijke
engelen. En dan had je natuurlijk de machtige, gevallen engel
Lucifer. De geslepen Satan. De dynamiek van deze boodschap was
totaal anders dan indertijd uit de mythe van Inanna en
Ereschigal naar voren kwam.
Inanna werd, uit pure onwetendheid, door haar duistere zuster
verslonden. Dat was een uiterst dramatische gebeurtenis, maar
hierdoor zou de godin wel transformeren tot het voedsel waarmee
Ereschigal zichzelf kon bevruchten. Een bevruchting die het
mogelijk maakte dat vele vertakkingen later Pluto kon worden
geboren. De zoon waarin het bloed van beider zusters stroomde.
De god van de duisternis was weliswaar officieel een kind van
het duister, maar hij completeerde zichzelf weer door een
huwelijk te sluiten met een dochter van de dageraad. Dit vertelt
iets over de uiteindelijke verzoening tussen goed en kwaad. In
de mythe van Pluto en Persephone zitten schone beloften
verscholen. Waarvan, naast het opheffen van de tegenstellingen,
vooral veel toekomstmuziek zit op het gebied van de
gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.
Dit zijn kwaliteiten waar de christelijke duivel niet aan kan
tippen. In feite is dat maar een scharminkel van inferieure
kwaliteit. Inderdaad een product dat we beter kwijt dan rijk
kunnen zijn. Het is overigens typerend voor de
Joods/christelijke cultuur, en alle spin-offs daarvan, zoals het
Protestantisme en de Islam, dat het duizenden jaren lang in
staat is geweest de positie van de man op een voetstuk te
plaatsen. Zelfs in het verlichte westen was de vrouw, tot voor
kort, nog gehoorzaamheid en onderdanigheid aan haar man
schuldig. Pas onder invloed van de twee wereldoorlogen zou de
vrouw eindelijk de kracht vinden om zich aan de mannelijke
doctrine beginnen te ontworstelen.
O, wat heeft de castratieangst van de man voor Lillithachtige
wezens er onvoorstelbaar diep ingehakt. Is het overigens niet
curieus dat de emancipatie van de vrouw uitgerekend van de grond
begon te komen vlak voor de ontdekking van Pluto. Zijn
ontdekking, in 1930, ging indertijd met veel tromgeroffel
gepaard. De gelijktijdige terugkeer van Persephone naar de
dageraad verliep daarentegen een stuk subtieler en viel daardoor
niet meteen in het oog. Heden ten dagen rijst haar ster echter
snel.
Wat dit betreft is het interessant dat men in de astrologie het
fenomeen van De Zwarte Maan ook wel aanduidt met de naam Lilith.
Al wordt momenteel overwegend het begrip van De Zwarte Maan
gebruikt.
Dit is het punt in een horoscoop waaronder iemands hoogste
vermogen verscholen gaat: de diamant. Dat men deze schat pas na
veel ellende en wanhoop zal kunnen bereiken moge duidelijk zijn.
Gelukkig maar, dat lang niet iedere horoscoop door de Zwarte
Maan wordt geactiveerd. Dit was bv. wel het geval bij
Vincent van Gogh en iedereen weet dat zijn leven niet bepaald
makkelijk is geweest.
In Door het oog zullen we bij de bespreking van de
horoscoop van Pim Fortuyn het principe van de Zwarte Maan verder
uitdiepen. In zijn horoscoop stond zij namelijk dermate
prominent dat het ons behulpzaam kan zijn om een goed inzicht in
het functioneren van dit fenomeen te krijgen.
Zo
kan ik alvast verklappen dat de Zwarte Maan hem behoorlijk in de
tang had zitten en heel vaak aan het elastiek liet bungelen.
Iedere keer als hij bijna zijn doel bereikt leek te hebben werd
de man terug naar af gedirigeerd. Vrijwel tot zijn allerlaatste
snik heeft zij hem dwarsgezeten. Uit zijn horoscoop blijkt
echter dat Fortuyn in zijn stervensuur wel degelijk toegang tot
zijn zuivere bron werd verleend. Dat is heel bijzonder, maar
niet alleen dat! Het laat tevens iets van een totaal andere orde
zien. Namelijk dat de schatten die zichtbaar worden als men in
contact komt met de oerbron van een dermate grote kracht zijn,
dat we niet spreken over schatten uit onze materiële
werkelijkheid. Deze natuurkrachten zijn zo ongelofelijk sterk
dat de natuur er strikt op toeziet dat ze niet in handen kunnen
vallen van lieden die nog niet tot volle wasdom zijn gekomen.
Mensenkinderen, die nog door hun ego beheerst worden zouden –
onvolwassen en hebberig als deze lieden zijn – de schatten uit
de oerbron altijd voor de verkeerde doeleinden gebruiken. Dat
Fortuyn, in zijn allerlaatste momenten, wel tot volle wasdom
kwam zegt zeker iets over de diepgang van zijn leven.
Daarentegen zal de horoscoop van Adolf Hitler verbluffend
duidelijk laten zien waarom hém geen doorgang werd verleend. De
reis door de onderwereld heeft nu eenmaal geen begeerlijk
einddoel in zicht, daar men juist voorbij alle wensen en
verwachtingen zal moeten gaan.
Om tot volle wasdom te komen, en een diamant vol stralende
wijsheid te kunnen worden, zullen eerst alle onvolwassen stukjes
moeten worden bewerkt, afgeslepen en worden gepolijst. Vandaar
dat het ook heel zelden is dat iemand zich geroepen voelt
vrijwillig deze tocht te gaan. Laat staan bereid te zijn de niet
geringe prijs te betalen die bestaat uit een lange periode van
rijping en afzien van aards succes en waardigheid. Iets waartoe,
in tegenstelling tot Fortuyn, de bezeten en uiterst plutonische
Adolf Hitler beslist niet toe in staat was. Na een paar
pseudo-mystieke ervaringen dacht die van zichzelf dat hij een
groot mysticus was. Maar, zoals uit zijn horoscoopbespreking zal
blijken, was dit typisch een man die wel de klok had horen
luiden, maar niet wist waar de klepel hing. Een uiterst
explosief gegeven, daar dit de allergevaarlijkste mensen ter
wereld oplevert.
Als iemand eenmaal tot zijn tocht heeft besloten mag hij nooit
meer omkijken. Als hij, net zoals Inanna's metgezellen, van het
duister weg zou willen vluchten zou hij nooit tot een doorvorste
rijping kunnen komen. Integendeel hij zou zichzelf krankzinnig
maken.
Wel, herr Hitler was hier een dramatisch voorbeeld van. De man
was zo bang voor zijn eigen duisternis dat hij uit pure
doodsangst een levend standbeeld voor zichzelf oprichtte. Een
standbeeld dat zo overbelicht was dat, gedurende vele jaren,
zijn schaduw onzichtbaar kon blijven.
Dit weerspiegelt heel helder het verschil tussen de gek en de
mysticus. Een waanzinnige zoals Hitler er een was, kan heel goed
de schijn van genialiteit, zelfs van heiligheid wekken. Zo
iemand kan op bepaalde vlakken ook zeer intelligent zijn, maar
door gebrek aan wezenlijke introspectie zal hij blijven steken
in zijn groeiproces. Zo iemand wordt dan wel volwassen, maar kan
nooit tot de volle wasdom komen die nodig is om werkelijke
diepgang te bereiken. Vroeger of later zal zijn ware
geestesgesteldheid naar buiten breken en die zal altijd
ontwrichtend voor de mensheid blijken te zijn. Dit in
tegenstelling tot de mysticus, die zijn schaduw wel degelijk
doorgrond heeft, en wiens leven daarom tot heil der mensheid zal
uitgroeien. Uiteindelijk zou het Hitlers ondergang worden dat
hij zich niet bewust was van de natuurwet die dicteert dat zodra
de aspirant mysticus de eerste poort achter zich dichttrekt
onherroepelijk the point of no return wordt gepasseerd.
Vanaf dát moment zijn namelijk alleen nog de grote Pluto/Persephone
thema’s van kracht. Zijnde ‘alles of niets’ en ‘nu
of nooit’. En garanties op succes worden tijdens, het
verblijf in de onderwereld, niet afgegeven. Integendeel!
Naarmate de duisternis toeneemt zullen wanhoop en vertwijfeling
eerst ongenadig hard toeslaan.
Als men dit hoort zou men bij het archetype waar Pluto voor
staat een naam verwachten als hij die vernietigt, of hij
die elimineert toch is de oorspronkelijke betekenis van zijn
naam hij die rijkdom schenkt.
Hades betekent het soort rijkdom dat zichtbaar wordt aan hen
die ogen hebben ontwikkeld die één met het duister zijn
geworden. Toen de planeet Pluto in 1930 werd ontdekt, was hij de
laatste van de nieuwe planeten en het is beslist geen toeval dat
dit ook hetzelfde moment was waarop de plutonische Hitler aan
zijn opmars begon én de mens het Plutonium ontdekte.
Plutonium is dé aangewezen metafoor die ons leert hoe
gevaarlijk het is als schatten uit het duister in handen komen
van onvolwassen lieden. Het is een zegen waar het helend wordt
aangewend voor hen die ziek zijn en een vloek wanneer het als
vernietigingswapen wordt gebruikt. Het spul bezit het vermogen
om zowel te splijten als te helen.
Met de ontdekking van de grote atoomsplijtzwam heeft de heer van
het duister ons meedogenloos laten kennismaken met de
onverbiddelijke kracht van het sterkste wapen dat de moderne
mens in handen heeft gekregen.
Op niet mis te verstane wijze heeft Pluto daarmee zijn
visitekaartje afgeleverd en ons erop gewezen dat de mensheid op
een definitief kruispunt in de evolutie is beland. Wij zijn
inmiddels zo geslepen dat wij de aarde in één klap kunnen
vernietigen. We kunnen onze kennis echter ook aanwenden om de
inmiddels vreselijk vervuilde aarde te louteren. Al kan dit
alleen als wij zowel individueel, als collectief, de
verantwoording op ons nemen om letterlijk en figuurlijk tot op
de bodem te durven gaan. Immers alleen dáár kan de zuivere
bron gevonden worden die het helende water omhoog kan brengen.
Ieder op eigen wijze hebben de mystici, die de tocht naar
beneden wisten te volbrengen, het helende water omhoog gebracht.
Hierdoor transformeerden zij tot echte heelmeesters.
Maar al waren ze wijs, zachtzinnig waren ze nimmer! Daar zij,
vanaf het moment van hun loutering, Pluto's meest gevreesde
wapen gingen gebruiken. Het lemmet dat hen feilloos in staat
stelde de meest rotte plekken uit ons bestaan weg te snijden.
Een van de grote kenmerken van een wijze, die gedronken heeft
van de zuivere bron, is het gegeven dat hij zijn gave nooit
primair zal aanwenden voor eigen gewin, maar altijd zal proberen
de wereld wakker te schudden en deelgenoot te maken van zijn
bewustzijnssprong. Dat de tragiek van zo iemand er uit bestaat
dat hij meestal niet goed wordt begrepen, omdat hij zijn tijd
vooruit is, is een ander verhaal.(Dit mechanisme komt uitgebreid
aan de orde in het het laatste, derde boekje van dit drieluik: Het
mysterie van het grote Niets.)
In dit schrijven gaat het primair over de invloed die het
grote liefdespaar Pluto en Persephone, ook heden ten dagen, nog
op ons heeft. En daar is het laatste woord nog niet over gezegd!
Het moge zo langzamerhand duidelijk worden dat de heer en de
vrouwe van de onderwereld excelleren op de grens van leven en
dood. Het breekpunt waarop zij hun meest waardevolle schat
verborgen houden.
De grootste rijkdom die de mens geschonken kan worden moet toch
echt de bewustwording worden genoemd van de ontdekking dat er
niet zoiets als dood bestaat. Daar ál dat is, het leven zelve
is! Het leven dat zich golvend, en immer van vorm veranderend,
voortbeweegt en dat in zijn essentie niet vernietigd kán
worden.
Alle mystici hebben gezegd dat als het keerpunt wordt bereikt -
het punt dat ze in het Boeddhisme het TAO noemen, of de
grote leegte - men ervaart dat onze levensenergie bestaat
uit één compacte, oneindige massa. En er is maar één zo’n
massa, één zo’n natuurkracht die alles omvattend is en
hierdoor ondeelbaar: de liefde!
Een mysticus vreest daarom geen dood. Al zal hij, net als ieder
ander mens, een broertje dood hebben aan lijden en fysiek
verval.
Ondanks de afschuwwekkende vernietigingskracht die Pluto tot
zijn beschikking heeft roept hij ons op om op de bodem van de
put - die nog steeds zo moeilijk valt te bereiken - het zoete geheim
van de liefde te ontsluieren. En als dát geen rijkdom is dan
weet ik het niet meer!
Het probleem is echter dat de grote godsdiensten verhinderd
hebben dat wij, gewone mensenkinderen, zelfstandig de zuivere
bron kunnen bereiken. Hierdoor leven wij eigenlijk maar op halve
kracht en heel diep in onszelf weten we dat. Geen wonder dat
onze frustratie om dit gemis maar al te gemakkelijk omslaat in
onvervalste haat!
Tot nu aan toe hebben we het voornamelijk gehad over de
minikosmos in ons eigen brein. Tijd om even stil te staan bij
een ander facet van het plutonische archetype. In de natuurkunde
vertegenwoordigt Pluto het gedeelte dat met de allerkleinste
deeltjes te maken heeft. Zelfs met de meest snelle, de
bouwsteentjes van de atomen, de Tachyonen. Dit impliceert dat
het mysterie van ‘leven en dood’ tevens het mysterie
van ‘tijd en ruimte’ is.
Het is nog niet eens zó lang geleden dat men in de wereld van
de kernfysica ontdekte dat hoe sneller de beweging van een
object gaat, analoog daaraan de tijd wordt ingedrukt, terwijl de
tijd, daarentegen, wordt uitgerekt naarmate een beweging zich
vertraagt.
Gelukkig hoeven we geen bollebozen te zijn om dit fenomeen te
herkennen. Iedereen kent wel van die momenten waarop men
helemaal in vervoering is. Op zulke momenten is iemand zich van
geen tijd bewust en zegt men achteraf verbaasd, het leek wel
alsof de tijd voorbij vloog. Omgekeerd kent iedereen ook
momenten waarop men zich stierlijk verveelt, omdat men maar moet
wachten, wachten en nog eens wachten. Dan lijkt het wel alsof de
tijd wordt uitgerekt en er geen eind aankomt. Pluto symboliseert
hierin het proces van verijling en verdichting.
Verijling als energie of materie transformeert en oplost.
Verdichting als de duisternis zo onontkoombaar zwaar wordt dat
een mens zichzelf erin verliest.
Een van de grote openbaringen van deze tijd is het gegeven dat
fysici tot de ontdekking zijn gekomen dat zélfs de wijze waarop
een beweging wordt geobserveerd al een verandering teweeg
brengt. Men zegt daarover wel eens dat een vlinder die klapwiekt
in Beijing in staat is een orkaan te veroorzaken aan de kust van
Amerika. Waarmee we opeens midden in de paradox van de
relativiteit zitten.
Door zijn vermogen om volledig objectief te kunnen (toe)schouwen
is het de mysticus gegeven om te zien, hoe zelfs de meest
subtiele verandering het leven, tot in zijn diepste kern,
beïnvloedt. Al is dit een eye-opener die alleen goed kon
worden begrepen door grootheden als Boeddha of Jezus, omdat zij
ook het allerlaatste stukje van de tocht zijn gegaan.
De allerlaatste beproeving is namelijk absoluut dodelijk voor
het ego en kan alleen volbracht door iemand die volledig aan
zichzelf voorbij is gegaan. Een offer waartoe alleen een
hopeloos verliefde dwaas in staat is.
Waarmee natuurlijk niet de puberale heftigheid van een love
zieke puber wordt bedoeld. Die zoekt alleen de bevestiging van
zichzelf in de ogen van de ander. Niet dat daar iets mis mee is.
Het hoort bij zijn ontwikkelingsfase. Hier hebben we het echter
over die zeldzame, witte raaf die, juist omdat hij zichzelf
níet zocht, de tocht van de bewustzijnsontwikkeling heeft
kunnen voltooien.
Nogmaals, de schat op de bodem van de grote plaats beneden kan
namelijk alleen gezien worden door iemand die ogen heeft
ontwikkeld die één zijn geworden met het duister. Of, om die
andere geliefde metafoor te gebruiken, die heeft mogen drinken
van de zuivere levensbron in de kern van ons bestaan.
Een kind kan begrijpen dat dit geheim zorgvuldig bewaakt moet
worden en daar heeft de natuur een feilloze oplossing voor
gevonden. Bij de laatste beproeving moet de aspirant verlichte
geest duiken onder het meest giftige moeras dat bestaat. Dwars
door de verstikkende dampen van de eigen waan(zin).
Een onderwerp dat we zo meteen verder zullen uitdiepen, maar
eerst hoop ik dat, uit alles wat we tot nu aan toe hebben
besproken, duidelijk mag zijn geworden dat de Pluto/Persephone
mythe een grotere impact heeft dan alle andere verhalen uit de
Griekse mythologie bij elkaar.
Al die verhalen over Zeus, met zijn vele vrouwen, zijn spannend
en vertellen over veel verschillende facetten van het leven. We
ontmoeten er onszelf in relatie tot de ander. Bij het duo Pluto
en Persephone gaat het om het mysterie van de dood. Het punt
waarin álles samenkomt.
Als metafoor voor de dood symboliseert Pluto tevens de zwarte
gaten in het heelal. Ook daar treft men dat kritische punt
waaraan voorbij, ieder object verloren gaat, doordat de tijd
steeds langzamer gaat. Hierdoor verdikt de materie zich tot een
zwart gat dat dermate sterk is dat het, voor welk object dan
ook, onmogelijk wordt om er ooit nog uit te ontsnappen.
Het zwarte gat in de astronomie is hierdoor ook een metafoor
voor iemand die in een hele diepe depressie zit. Voor zo iemand
lijkt er ook geen uitzicht meer en de tijd dat hij in deze fase
zit opgesloten lijkt een eeuwigheid te duren. Zwarte gaten komen
dus niet alleen voor op het niveau van de natuurkunde, maar ook
op het psychologisch niveau. Daarom wordt bij het fenomeen van
de Zwarte Maan gerefereerd naar de bodem van de onderwereld als
het psychologische, zwarte gat.
En wie is dan toch die heks die de bron bewaakt?
Wel, dat is niemand minder dan Eresighkal, Pluto’s oermoeder!
En heks is echt de enig passende benaming. Met al haar streken
en demonische harpenij is dit archetype de enige die machtig
genoeg is om de heldere bron te beschermen.
Eerder spraken we over de ontmoeting van Inanna met haar
duistere zuster. De godin die moest leren dat de intens
verloederde en waanzinnige zuster een deel van haar zelf was.
Inanna haalde het eindpunt ook nog niet op eigen kracht. Er was
immers een goddelijke noodgreep nodig om haar verrijzenis te
bewerkstelligen. In het leven van alledag heeft ook slechts bij
hoge uitzondering iemand de aanblik van de eigen waanzin kunnen
weerstaan. Hieruit blijkt wel dat de ontmoeting met de heks, die
heel diep in onszelf verscholen zit, echt niet voor iedere
sterveling is voorbestemd. En dat zal best een opluchting zijn!
-------
Dat het de taak van de oerheks is om in vele mythen, als
allerlaatste beproeving, de held de spiegel der illusies voor te
houden, wordt in de mythologie schitterend weergegeven door het
verhaal van Medusa.
Zij is een van de drie Gorgonen. Deze zusters zijn ook
archetypes waarin de verlammende, giftige en vooral het
verstenende effect van de oerheks zit.
Net als Eresighkal was Medusa ooit een schone, blonde vrouw.
Maar ook zij moest ondervinden dat haar levensenergie werd
verkracht.
Bij haar was het in de vorm van een afschuwelijk rouwproces om
een geliefde waarmee zij zichzelf zo sterk identificeerde dat
zij compleet verstarde tot een versteende persoonlijkheid. Zelfs
haar blonde lokken verdwenen. Sindsdien droeg zij in haar haren
een nest met slangen. Symbolen die direct naar de oerheks
verwijzen. De versteende Medusa bood zo’n verschrikkelijke
aanblik dat iedereen, die haar rechtstreeks in de ogen keek,
zelf ook ter plekke versteende. Uiteindelijk kon zij worden
verslagen doordat de held Perseus de kracht ontving om haar
hoofd af te hakken.
Toch zien we in deze mythe dat de oerheks nooit echt te verslaan
is. Als individu kon de sterfelijke Medusa wel worden
uitgeschakeld, maar tezamen met haar twee andere zusters Sthenoo
en Euryalè vormden zij een onsterfelijk driemanschap.
Overigens waren deze twee ook geen lieverdjes. De dames droegen
vleugels, bezaten koperen klauwen en hadden enorme tanden
waarmee ze onschuldig vlees uiteen konden rijten en uiteraard
bestond hun hoofddracht ook uit het gebruikelijke addergebroed.
Het fraais symboliserend dat in de liefelijke hoofdjes om ging.
Ten tijden van de Griekse mythologie was de mensheid nog niet
zover geëvolueerd dat het mogelijk was de heks rechtstreeks in
het gelaat te zien. Alleen de heldhaftige Perseus kwam een eind.
Maar hij was ook niet minder dan een zoon van Zeus die hem had
verwekt bij de liefelijke Danaë, een van de dochters van Argos.
Zij was een van zijn vele avontuurtjes. Zeus verleidde Danaë
door aan haar te verschijnen vermomd als een gouden regenwolk.
Uiteraard tot grote woede van Hera, die op haar beurt Perseus de
kop wilde laten afhakken. Hier stak Zeus, nog net op tijd, een
stokje voor en zo groeide Perseus in het geheim op. Als hulp,
bij zijn tocht door het leven, schonk Pallas Athenea hem een
glanzend, zilveren schild. Het was gezegd dat dit schild de
strijder Perseus ooit het leven zou redden. Toch zou zijn leven
niet gered worden door het schild op de gebruikelijke manier te
gebruiken. Op een gegeven moment werd hij namelijk dermate door
Medusa in het nauw gedreven dat hij, letterlijk en figuurlijk,
geen kant meer op kon. Op dát moment bevonden de twee zich in
een afgesloten ruimte en kon Perseus de confrontatie met geen
mogelijkheid meer ontwijken. Medusa was in alles sterker en
machtiger en hij wist dat één blik op haar genoeg zou zijn om
zelf ook voorgoed te verstenen. De heks had hem dus wat je noemt
in de tang!
De situatie was dermate hopeloos dat Perseus eigenlijk al had
geaccepteerd dat zijn strijd verloren was. Maar, op hetzelfde
moment waarop hij alle hoop liet varen leerde hij een nooit
vermoede kant van zijn toch al jarenlang beproefde
wapenuitrusting kennen. Als bij toeval zag hij opeens in de
spiegeling van zijn schild waar Medusa zich bevond. Zo kon hij,
via de spiegel van zijn eigen schild, haar directe aanblik
ontwijken en was hij, op het allerlaatste moment, in staat haar
de kop af te hakken.
Een andere mythe die hier op aansluit is het bekende verhaal van
Narcissus die, toen hij in zijn bron keek, verliefd werd op zijn
eigen spiegelbeeld en ook ter plekke versteende.
Nee, het liep nimmer goed af met al die goden die dachten dat
zij ongestraft in de zuivere bron konden kijken: laat staan
drinken.
Zo was dat in een ver verleden, maar nu we tegenwoordig meer
afweten van de bovenste lagen van ons onderbewustzijn hoeven we
- althans op het vlak van de persoonlijke groei - de
confrontatie met de heks niet langer meer uit de weg te gaan.
Het is lang zo beladen niet meer om te erkennen hoe bloeddorstig
wij kunnen zijn. Sterker, met een zetje in de goede richting,
kunnen iemands ogen zover geopend worden dat hij tot het
bevrijdende inzicht komt dat de neerwaartse spiraal waarin hij
zich bevindt, maar al te vaak door eigen heksenstreken wordt
veroorzaakt.
Collectief gezien is het echter sporadisch voorgekomen dat een
individu tot de bodem van De grote plaats beneden moest
gaan en met zijn bewustzijnssprong de wereld, tot op zijn
grondvesten, zou laten trillen. In de regel betrof dit de
stichters van de grote religies en iedereen weet hoe sterk hun
invloed over de wereld heeft kunnen uitwaaieren.
Natuurlijk noemde Boeddha zijn laatste beproeving anders en
Jezus van Nazareth heeft ook nooit over de oerheks gesproken,
maar over demonische verleidingen. Dit is cultuur en tijd
gebonden, maar beide hebben meegemaakt dat op het moment waarop
ze de bron al bijna konden aanraken, ze tot hun schrik moesten
ontdekken dat ze er opeens verder dan ooit van verwijderd leken.
Dit is een paradox die uitleg verdient.
Als iemand zover is gekomen dat hij op het punt van de
allerlaatste beproeving is beland is er al gigantisch veel
bereikt. Alle klatergoud, alle maskers zijn afgelegd. Alle
demonen in de buitenwereld zijn verslagen. Alleen die ene, die
zo diep in ons huist, heeft zich nog steeds verscholen kunnen
houden.
Denk nog maar eens aan Perseus die met zwaard en schild al zijn
vijanden had verslagen. Maar die daarna, in de afgesloten ruimte
zonder ramen en deuren, nog met zijn grootste vijand moest
afrekenen. Dit was letterlijk oog om oog en de arme Perseus had
op dat moment niets meer aan zijn oude strategieën.
Hij, de strijder was het gevecht voorbij. Datgene waar hij groot
en sterk mee was geworden – de kracht waar hij altijd op had
kunnen bouwen - zou hem niet langer kunnen helpen. In feite was
hij ingesloten in een zwart gat en uitsluitend de kwantumsprong,
welke het verlossend inzicht zou brengen, kon soelaas bieden.
Alleen kon hij hier niet op hopen, noch voor bidden. Daar hij,
in die afgesloten ruimte, eigenlijk al voorbij tijd en ruimte
was. De oplossing kwam dan ook in een flits. Als de goddelijke
vonk die niet gezocht kan worden en die daarom - om eens een oud
christelijk begrip te gebruiken - als genade wordt ervaren.
Onverwacht veranderde het schild, dat Perseus steeds had
gebruikt, om de buitenwereld af te weren, in een heldere spiegel
welke hem niet alleen het juiste inzicht, maar ook het juiste
uitzicht bood.
Er was namelijk nog één cruciaal kleinigheidje dat hem van de
overwinning op het kwaad kon afhouden. En nu wordt duidelijk
waarom Medusa nooit eerder verslagen had kunnen worden. Haar
aanblik was van een legendarische lelijkheid. Daar zat het
probleem niet: maar O, die ogen!
Medusa had een magische blik met een wonderschone, bijna devote
uitstraling. Dát was het geheime wapen waarmee ze zelfs de
sterkste strijder had weten te verlammen.
Dit is een
schitterende metafoor die ons precies brengt waar we zijn
moeten. Het allerlaatste wapen dat de oerheks op dit niveau nog
zal kunnen uitspelen is tevens het eindexamen voor de aspirant
verlichte geest. Dit is het punt waarop een onvolwassen
persoonlijkheid, zoals Narcissus, verliefd wordt op zijn eigen
spiegelbeeld. Als iemand, in dit stadium, voorover buigt ziet
hij namelijk iets engelachtigs in de bron - het allesomvattende
projectiescherm - worden weerspiegeld. Alle negativiteit is
immers getransformeerd en veranderd in zijn tegendeel. Wat een
valkuil!
Uitgerekend op het moment waarop álles in iemands leven in
elkaar stort – en neem maar aan dat dit in deze fase gebeurt
– als iedere hoop verloren is, omdat alle energie tot een
absoluut nulpunt moet imploderen; hoe verleidelijk is het dan
wel niet om waarde te hechten aan de illusie dat men het grote
licht is waar de hele wereld met smart op wacht. Dit is de
allerlaatste strohalm waaraan het laatste restant ego zich dan
nog aan kan vastklampen. Indien dit onverhoopt toch gebeurt
blijkt dat zo iemand, op het allerlaatste moment, niet in staat
was tot het grote loslaten.
Tragisch genoeg moet gezegd worden, dat de consequenties van dit
falen verschrikkelijk voor de mensheid zullen blijken te zijn.
Daar zo iemand zichzelf vanaf dat moment, uit puur zelfbehoud,
tot inflatoire proporties zal beginnen op te blazen en veel
macht zal kunnen vergaren.
Alleen zal de natuur zo'n armzalige nooit en te nimmer toestaan
om uit de zuivere bron te drinken. Integendeel een giftig
brouwsel zal zijn deel zijn en daarom zal zo iemand (Hitler)
altijd een satanisch, vals licht verspreiden!
Toch zal uitgerekend zo’n pseudo-verlichte in staat zijn om
grote aanhang te vergaren. Zijn boodschap zal namelijk louterend
klinken en de schijn van goddelijke inspiratie wekken, maar
onderhuids zal ze boordevol agressiviteit zitten en daarom
nóóit helend kunnen zijn. Al denkt zo iemand zelf van wel, zo’n
valse boodschapper is niet aan, de beperkende wetten van, het
ego voorbij gegaan. Het alles overstijgende inzicht dat er geen
dood bestaat heeft hij/zij niet aan de eigen ervaring kunnen
toetsen. Zodoende is zijn doodsangst overeind gebleven en blijft
zo iemand bevangen door de beperkende dualiteit van het leven.
Zo'n armzalige van geest zal dus álles - ook zijn boodschap -
blijven benaderen vanuit een zwart/wit visie, waarvan de strijd
tussen goed en kwaad de meest navrante is.
Het meest rampzalige is echter dat zo'n personage zich nog meer
dan voorheen zal verlaten op het illusoire projectiescherm. En
dat zal hem voorspiegelen om als straf, voor het eigen falen,
onschuldige zondebokken in de buitenwereld aan te wijzen.
Dit in tegenstelling tot de verlichte geest die wel degelijk het
projectiescherm heeft schoongeveegd en daarom wél uit de
zuivere bron heeft mogen drinken. Deze heeft immers aan de lijve
ondervonden dat goed en kwaad in essentie één zijn. Dit
inzicht heeft hij verworven op het moment waarop engel en heks
samen vielen. Hét moment waarop ze elkaars energie
transformeerden en het heilige huwelijk der
tegenstellingen werd voltrokken. Waarmee gezegd wil zijn,
dat de bron pas echt gezuiverd wordt als er niets – maar dan
ook helemaal niets – meer is dat nog in de spiegel kan worden
gereflecteerd.
Op dat moment vindt ook de bevrijding van het verleden plaats en
komt de wedergeboorte tot stand waarin iemand tot volle wasdom
komt en een schenkende mens wordt met een nieuwe visie op het
leven!
Voorbij het agressieve 'hebben' verandert zo iemand
immers in een mens die de wereld zal bevruchten met een immense
weldaad aan diep doorvoelde vreugde en wijsheid.
Tot op de dag van vandaag is deze staat van 'zijn' echter
nog steeds een zeer exclusieve aangelegenheid, maar in het
dramatische licht van de huidige tijdsgeest moet dit zo snel
mogelijk veranderen. En met deze vaststelling zijn we aangekomen
bij de gemalin van Pluto.
----
Persephone is de
beschermvrouwe van alles dat samen gebracht kan worden onder de
noemer: doodgewoon en bereikbaar voor de massa. Al dat exclusief
is, en moeilijk te verkrijgen, hoort tot het rijk van de Zwarte
Maan.
Het zal, na alles wat we hebben besproken, niet als een
verrassing komen dat aan het bereiken van de diamant een
incubatieperiode vooraf gaat die door afzondering wordt
gekenmerkt. Dit is er ook de diepere oorzaak van waarom de
Zwarte Maan staat voor de afwijzing van de normale norm. Onder
haar reikwijdte is het exceptionele standaard.
Waar de
Zwarte Maan er haar redenen voor heeft om, hautain als ze is,
het gewone leven af te wijzen, slijpt Persephone daar weer de
scherpe kantjes vanaf. De plek in de horoscoop die loodrecht
tegenover het punt van de Zwarte Maan staat wordt daarom aan
haar toegeschreven. Hierdoor wordt tussen beide punten een as
gevormd. Waardoor degene wiens horoscoop door de Zwarte Maan is
aangeraakt, gedurende lange periodes van zijn leven, heen en
weer geslingerd zal worden. Tussen de problematiek op het ene
punt en steeds terugkerende periodes van ontspanning aan de
andere kant. Daar waar de leerprocessen een stuk makkelijker
gaan. (zie in Door het Oog de twee hoofdstukken gewijd
aan Pim Fortuyn)
Hieruit blijkt dat de aanraking van de Zwarte Maan beslist geen
pretje is. Het is daarom wel zo rustig dat dit punt lang niet
altijd wordt geactiveerd. In ieder geval is het zo dat
Persephone het vermogen bezit om alles in het leven een stuk
aangenamer voor ons te maken. Al kan dit ook de valkuil waar
zijn iemand met open ogen intrapt.
Het is immers O, zo verleidelijk om te kiezen voor een zorgeloos Dolce
Vita dat van alle gemakken is voorzien. Alleen kan
Persephone ons al dat zoets zomaar weer afpakken. Zoals uit de
betekenis van háár naam duidelijk wordt.
Hadden we bij Pluto nooit de naam verwacht ‘hij die rijkdom
schenkt’; bij het vernemen van de betekenis van de naam
van zijn wederhelft zal de verrassing wederom groot zijn. Om te
onderstrepen dat dit archetypisch paar twee kanten van één en
dezelfde medaille symboliseert heeft de naam van de onschuldige
lentebruid niet minder dan twee betekenissen: ‘zij die
verwoesting brengt’ en ‘zij die licht brengt in het
duister’.
Van Pluto weten we dat hij álles elimineert dat niet langer
bruikbaar is. Onder zijn invloed blijven uitsluitend díe zaken
van kracht die nodig zijn voor de ontwikkeling van een nieuwe
cyclus.
Persephone, daarentegen, verwoest datgene wat aan de oppervlakte
ligt. Zoals in de mythe haar maagdenvlies eerst verwoest diende
te worden door de verkrachting van Pluto. Was dat niet gebeurd
dan had zij nooit kunnen uitgroeien tot zijn gelijkwaardige
gemalin: zij die de taak op zich zou nemen om zowel
beschermvrouwe van de onder- en de bovenwereld te worden.
Persephone roept ons dus op om de oppervlakkigheid van het leven
te doorzien en los te laten. En als we dat niet uit eigen vrije
wil doen, zal het maar al te vaak voorkomen dat zich een of
ander voorval voordoet waardoor de mooie zeepbel alsnog uiteen
spat.
Die Persephone toch!
Wat een valse streek om de fuik eerst zo wagenwijd open te
zetten dat het iemand wel heel gemakkelijk wordt gemaakt om naar
binnen te zwemmen. De diepere betekenis hiervan bestaat eruit dat alle
oppervlakkige zaken eerst zo volledig mogelijk geëxploreerd
moeten worden, zodat de ledigheid ervan als het ware iemands
neus uitkomt.
Dit is de rede waarom de strenge meesteres van de onderwereld
paradoxaal genoeg ook de beschermvrouwe is van alles wat
makkelijk te bereiken valt. Persephone heeft nu eenmaal vele
noten op haar zang. Laten we het er maar op houden dat het facet
van de onschuldige, nog dwaze maagd staat voor de behoefte aan
het uitleven van alle oppervlakkigheid.
In dat licht gezien is het niet zo vreemd dat zij onder meer
beschermvrouwe van Californië is. Het Mekka van de fastfood en
hamburgercultuur. So what, dat het ongezond en vervuilend is
voor ons lichaam. Een Happy Meal verorberen is lekker,
goedkoop en super makkelijk. Je hoeft er niet eens je auto voor
uit. Gezien het succes zijn er in ieder geval massa’s mensen
die hier zo over denken.
Waar Persephone ons uiteindelijk mee zal confronteren is de
verwoesting die al deze vervuiling teweegbrengt. Neem gerust nog
een hamburgertje, of twee, drie en daarna nog een toetje als je
kunt, maar betaal straks wel even de prijs als je uit elkaar
ploft. Live now and pay later is de boodschap.
Jammie!
Persephone begint dus niet, zoals Pluto, meteen te snijden. Zij
schotelt iemand eerst de hoorn des overvloed voor en laat hem
daarvan net zolang zwelgen tot het te laat is. Waarna natuurlijk
zelfs de zoetste druiven wrang smaken. In haar verschijning als
de The queen of plastic laat ons ze met haar kennismaken
op het álles vervlakkende, materiële vlak. Maar met welk een
grandeur toont de godin haar hoogste octaaf!
Waar Pluto het principe van de deeltjes in het atoom
vertegenwoordigt, staat zijn vrouw voor de golvende energie en
als zodanig heerst zij over alles wat met telepathie en
massacommunicatie te maken heeft. Hoe simpel is het leven niet
geworden nu we niet eens meer het huis uit hoeven, om met ons
bordje op schoot, via de televisie, ons dagelijkse portie nieuws
en vermaak binnen krijgen. En denk eens aan de PC waarmee we,
via het Internet en onze CD brandertjes, zonder enige moeite
alles kunnen binnenslepen en reproduceren wat ons hartje ook
maar begeert. Of het nu toegestaan is of niet, er lijkt haast
geen garantie meer op exclusief bezit te bestaan. De
hoeveelheid informatie die tegenwoordig, zonder enige beperking,
over de wereld uitwaaiert is zo gigantisch dat er, dank zij een
onuitroeibaar leger hackers, al heel wat top-secrets aan
de massa zijn prijsgegeven.
We kunnen niet anders dan vaststellen dat Persephone er hard aan
trekt. Gameboys, virtual reality, zij biedt het aan als opmaat
om ons oude vertrouwde idee van tijd en ruimte zo op te rekken
dat onze vastgeroeste hersenpan alvast wat flexibeler wordt voor
de veranderingen die op tilt zijn.
Nu hebben alle goden iets paradoxaals, maar de hogepriesteres
van de wegwerpcultuur slaat echt alles!
Het ziet er naar uit dat onder haar heerschappij de waanzin ten
top gedreven lijkt te gaan worden. In ieder geval is het
overduidelijk dat - zowel letterlijk als figuurlijk - het duo
Pluto/Persephone bezig is de waarheid over onze valse illusies
haarscherp op ons beeldscherm te projecteren. Televisie lijkt
daarbij een van de favoriete hulpmiddelen. Maar eigenlijk kunnen
we alle ellende die we voorgeschoteld krijgen niet aan en daarom
mogen we graag wat in de rondte zappen. En waar kijken we dan
naar? Naar de soaps waar we - zij het dan afgestoft en opgeleukt
door een aan ons tijdsbeeld aangepaste metamorfose - dezelfde
goden van weleer te zien krijgen. Alleen kicken we tegenwoordig
niet meer op de stichtende verhalen van een sacrale Olympus. Het
is nu de gewone huis, tuin en keuken pulp waarin we onszelf
herkennen. Zij het dat de onderkoelde vamp en de hete, blonde
seksbom nog steeds te herleiden zijn tot de onschuldige Inanna,
die net als vroeger het altijd aan de stok zal krijgen met haar
slechte, liefst donkerharige tegenhanger. Meestal is dit een
veel interessanter rol. De heks met haar trukendoos altijd zorgt
voor de nodige spanning en de onverwachte wending en bezit
genoeg charme en raffinement om de kijker helemaal in te pakken.
Soaps zijn hierdoor het perfecte voorbeeld hoe indringend de
verstrengeling tussen waarheid en waan al op ons
afkomt. En er zijn haast geen vluchtroutes meer! De creatie van
onze eigen werkelijkheid is hard op weg een sardonische
lachspiegel te worden.
De vraag die nu zich opdringt is natuurlijk of we zo door moeten
blijven stumperen? Met aan de ene kant een werkelijkheid die we
nauwelijks meer onder ogen durven zien en aan de andere kant
illusies waarin we niet echt meer kunnen geloven.
Spelen de goden een spelletje met ons, of helpen ze ons juist de
kwantumsprong te nemen naar een hogere dimensie? Ik ben ervan
overtuigd dat wij, in dit nieuwe millennium, niet alleen een
steeds grotere behoefte aan helderheid zullen krijgen, maar de
rijpheid zullen ontwikkelen om de verantwoording voor het
antwoord te kunnen dragen. Alle tekenen wijzen er op dat we
steeds dichter bij oplossingen van grote geheimen in de
natuurkunde komen. Daarmee naderen we steeds dichter de bron van
het leven. Maar één ding moet duidelijk zijn: de natuur zal
nooit en te nimmer toelaten dat de mens zijn oorspronkelijke
bron net zo zal vervuilen als de wereld die ons als proeftuin is
geschonken.
Uiteraard zijn wij niet in staat om in ons dooie uppie
verstarde, collectieve mechanismen los te wrikken, maar ieder
van ons kan wel leren zijn projecties terug te nemen. Zodat we
ons eindelijk zullen kunnen bevrijden van het verlammende
schuldgevoel dat al sinds mensenheugenis de grootste vervuiler
van ons arm hart is. Bevrijde mensen rennen niet meer achter
allerlei illusies aan. Ze zijn ook niet steeds hongerig op jacht
naar meer en beter.
Echt, het zou een wereld van verschil uitmaken als wij eens wat
minder egocentrisch zouden zijn en schenkende mensenkinderen
worden. Maar goed, dit zijn precies dezelfde wijze woorden die
we 2000 jaren geleden ook naast ons neergelegd hebben. Dus
waarom zou het nu wel gaan lukken?
Het antwoord is simpel: de tijd is op!
Wij spelen het spel van het leven momenteel in reservetijd. En
het zal er om spannen. Het is nu pas echt nu of nooit en alles
of niets. En welk paar wist ook weer alles af van deze twee
begrippen? Juist ja!
Propageer
ik dan hier een revival van de Griekse goden, een nieuwe
religie, of wil ik soms iedereen een horoscoop aansmeren?
Nee, integendeel! Ik ben de mening toegedaan dat de moderne mens
juist moet leren de magische kracht van zijn goden te
ontmantelen, zodat we ons uit de greep van ons verleden kunnen
bevrijden. Dan pas, en geen dag eerder, zullen we de sprong tot
volle wasdom kunnen maken. Maar dat zal pas lukken als we eerst
inzien hoe diep de grote archetypen nog steeds in ons geworteld
zitten en welk een effect dit op ons heeft.
Aan de ene kant proberen wij namelijk nog steeds, door
imitatiegedrag, de goden zo dicht mogelijk te benaderen. Aan de
andere kant gaan we al duizenden jaren gebukt onder een
minderwaardigheidscomplex omdat dit natuurlijk nooit zal lukken.
Toch geldt ook nu nog de oude natuurwet die dicteert dat alles
wat nog onbewust is bewust gemaakt moet worden. Daarom ben ik
ervan overtuigd dat wij nu op het punt in de evolutie zijn
aangekomen waarop we in staat mogen worden geacht om de goden
terug te brengen tot de bron waaruit ze eens zijn ontsprongen.
Het is echt de hoogste tijd om ons van alle vroegere
beeldvorming te zuiveren. Alleen dan zullen we in staat zijn de
volgende kwantumsprong te nemen: waardoor we, gebroederlijk zij
aan zij, door het oog van de naald kunnen kruipen.
==========
Deel 3
Terug
naar de index van de zucht van Verlichting
|